Nyss hemkommen från Tanzania full med upplevelser! Det är andra gången jag nu gjort en safari i Tanzania med Andersons African Adventure och denna gång var det ännu bättre! Jag var lite orolig att jag inte skulle få samma upplevelse som förra gången eftersom allt var nytt då. Men det hade jag inte behövt vara orolig för, upplevelsen var precis lika bra som förra gången! En eloge till Andersons som verkligen gör ett bra jobb!

AVRESA 23 JANUARI 2014

Vi startade redan tidigt på morgonen, planet gick redan kl 06.20 från Arlanda så det blev att gå upp redan kl 04. Ewa och jag sov över hos Mille och Björne så att vi slapp åka hemifrån Värmdö mitt i natten. Mille hade bokat garageplats så vi skulle slippa ta taxi. Långtidsgaraget var precis under terminal 5 så det  var bara att ta hissen upp till incheckningen – trodde vi ja! Det visade sig att vi missat att vi skulle åka från terminal 2! Ok, tänkte vi, ingen fara, vi tar väl en taxi – trodde vi ja! Det gick inte alls! Taxichaufförerna ville inte köra oss så kort så det var bara att traska på. Som tur var så var det inomhus och vi var ute i god tid.

Vi flög med KLM och mellanlandade i Amsterdam där vi fick vänta i 1,5 timme vilket var lagom. Resan tog sedan ca 8-9 timmar och gick bra. Vi landade på kvällen i Kilimanjaro där vår guide Rogathe stod och väntade. Han körde oss sedan till Arusha hotel – en resa som tog ca 1 timme. När vi kom fram tog vi en öl och sedan var det dags att gå och lägga sig så att man var pigg inför morgondagen.

DAG 1

Kl 08.30 kom Rogathe och hämtade oss. Nu bar det iväg mot Lake Manyara, 13 mil från Arusha. Vädret var molnigt och ca 25 grader varmt.

När vi åkt en bit så kom vi till en by där det var marknad så naturligtvis bad vi Rogathe att stanna.
Så fort vi kom ur bilen så blev vi omringade av lokalbefolkningen som ville sälja diverse handicraft, alltifrån T-shirts till halsband. Efter en halvtimme gav Björne upp och gick till bilen. Men det hade han inget för eftersom Rogathe inte var vid bilen så stackars Björne fick stå utanför bilen i stället – fortfarande omringad av försäljare, hahaha.

Efter tre timmar så kom vi fram till nationalparken Lake Manyara.

_MG_9168

Lake Manyara, Tanzania

En fantastiskt vacker park som vi verkligen längtat tillbaka till! Får se om vi får samma upplevelse som förra gången 😉 Så fort vi kom in i parken så åkte taket upp – något som framför allt Björne väntat på! Han hade tjatat ett tag på att öppna taket.

_MG_0116

_MG_0078

_MG_0081

Ganska snart mötte vi på ett gäng elefanter till Björnes stora lycka. Det var en av de djuren han hade på sin önskelista. Vi andra hade lite olika djurarter på våra önskelistor. Alla dem uppfylldes 😉

Elefant i Lake Manyara, Tanzania

Den första apan vi stötte på var inte en Babian som man kanske skulle tro eftersom det fanns gott om dem, utan en Blue Monkey.

Apa i Lake Manyara, Tanzania

Det här däremot är en Babian

Babian i Lake Manyara, Tanzania

D'Arnaud's Barbet

Vår underbara guide Rogathe

Vår guide Rogathe

Efter frukosten så var det mer djurupplevelser – och detta var bara början, ujujujuj!

Vårtsvin i Lake Manyara, Tanzania

Blue-naped Mousebird

Helmeted Guideafowl

Mungo, Lake Manyara, Tanzania

Antilop

Sen, helt plötsligt, efter en kurva så… yes! Där var de! Trädlejonen!

Trädlejon

Tyvärr kom vi lite sent så  jag hann inte med att fota så många bilder innan de gick.

Lunchdags!

Lunchen serverades på samma ställe som förra gången. Kul, för där fanns det nämligen fantastiska fåglar kommer jag ihåg. Det dröjde ett tag innan de kom, men sedan var de inga blyga fåglar direkt 😉 De betedde sig ungefär som våra pilfinkar. Såååå kul!

Red and Yellow Barbet

Vitteline Masked Weaver

Oriel

Superb Starling

Starlings

Efter lunch fortsatte vi längre in i parken. Naturen är helt fantastisk!

Lake Mayara, Tanzania

_MG_0137

Flamingos

Björne

Vattenbufflar

Lake Manyara, Tanzania

Efter en härlig dag så var det sedan dags att bege sig till lodgen, Lake Manyara Lodge

Lake Manyara Lodge, Tanzania

Ett svalkande dopp i poolen var ju inte helt fel…. 😉

Lake Manyara Lodge Tanzania

Senare på eftermiddagen kom Rogathe och hämtade Ewa, Mille och mig för att besöka en lokal by.

Kul att få se vardagen i Tanzania

Kvinna från Tanzania

By i Tanzania

Flicka från Tanzania

Barn från Tanzania

Ganska snart kom det barn springande och de ropade Pippi. Vi fick reda på att det betydde att de ville ha tuggummi. Som tur var så hade Ewa en full tuggummipåse. Det var bara det att det var superstark mintsmak på dem! Hahahahahaha, vi hade inte en tanke på att de inte var vana vid det så det blev många grimaser och konstiga blickar på oss. Väldigt kul! Stackars barn! Men efter ett tag – när smaken försvunnit lite så ville de ha mer 😉

Hund från Tanzania

Folk var väldigt vänliga och nyfikna på oss. Den här familjen bjöd oss att sätta oss ner och prata lite med dem. Inte för att de förstod, men de välkomnade oss och bad oss komma tillbaka. Det kändes skönt att de inte bad att få något utan bara ville träffa oss och skaka hand.

Familj från Tanzania

Kvinna från Tanzania

_MG_0416

På kvällen var det sedan tre-rätters middag på lodgen. När vi gjort vår beställning och servitrisen kom med vår mat så delade hon ut mat till Mille, Ewa och mig men inte till Björne. Hon tittade på Björne och sa att kycklingen han beställt var slut, likaså fisken och det vegeterianska, faktiskt så var allt slut. ”- Men jag kan ge dig en kopp kaffe” sa hon. Jag bara gapade, hur sjutton kan maten vara slut? Hur ska stackars Björne klara sig på bara kaffe! Han var säkert döhungrig! Servitrisen såg lite butter ut – men det hade hon varit hela tiden faktiskt så det var inte så konstigt. Efter en stund så gapskrattade hon och sa att hon bara skojade! Guuud vad vi skrattade, hahahahahahaha! Hon sa att jag var så kul att titta på mig för jag hade sett ut som en levande fågelholk 😉  Jag kan se framför mig hur vi hade sett ut, uppspärrade ögon och gapande munnar, hahahaha. Vi hade väldigt kul åt det en lång tid efter. Det som var så roligt var att hon var butter och stram innan så det var så oförutsägbart att hon skulle skoja med oss så där 😉

DAG 2 »